
Världens största motor
Föreställ dig en motor så stor att den fyller ett helt hus. Världens största motor, Wärtsilä-Sulzer RTA96-C, är en tvåtakts dieselmotor designad för att driva världens största containerfartyg över haven. Det är inte bara stor det är helt bisarrt imponerande.
En jätte med otrolig kraft
Motorn är 27 meter lång, 13,5 meter hög och väger cirka 2300 ton. Det motsvarar ungefär en hel byggnad på hjul (eller ett helt bostadskvarter, om man tycker det låter mer konkret). Den producerar 115 000 hästkrafter och ett vridmoment på 7,6 miljoner Nm. För att få perspektiv: en vanlig personbil har kanske 150 hästkrafter. Den här motorn är 767 gånger kraftfullare. Det är helt galet när man tänker på det.
Så mycket bränsle äter motorn upp
Motorn förbrukar omkring 250 ton bränsle per dag. En vanlig bil använder knappt 50 liter dagligen, det motsvarar ungefär 40 kilo. Fartygets motor sluckar 6000 gånger mer än så. Den enorma förbrukningen är nödvändig för, att driva jättefartyg som väger hundratusentals ton över världens hav under veckor utan stopp. Det låter tokigt men det är så det funkar.
Från containerfartyg till global handel
Denna motor sitter i jättelika containerfartyg som Emma Maersk. Ett sådant fartyg transporterar upp till 16 000 containers över världshaven. Utan denna motor skulle global handel se helt annorlunda ut. Nästan allt vi köper från andra länder transporteras i dessa fartyg, kläder, elektronik, mat, möbler. Motorn är hjärtat i världshandelns maskineri. Utan den skulle ekonomin som vi känner den inte existera.
Framtiden: elmotorer växer snabbt
Elmotorer ökar kraftigt på marknaden och blir allt smartare och effektivare. Men stora dieselmotorer dominerar fortfarande sjöfarten. Varför? Eftersom en elmotor skulle behöva batterier tyngre än själva fartyget för att nå samma räckvidd. En dieselmotor kan köra vecka efter vecka utan att behöva laddas upp. För tungt arbete långt från hamn är den gamla tekniken fortfarande kung. Utvecklingen kommer säkert, men den stora förbränningsmotorn försvinner inte på många år ännu.